Det är inte lätt att sköta en butik, har man dessutom en webbutik så måste man ha en massa saker på plats teknikmässigt. Har man både och så ska man ha kopplingar som stämmer, exempelvis för lagerstatus och dylikt. Efter många års erfarenhet så kan nog alla butiksägare intyga att det krävs ett riktigt bra CRM online för att man ska känna sig riktigt trygg med att allt fungerar som det ska. För den minsta butiken behöver du inte alls någon avancerat och har du en butik som främst riktar sig mot samma kunder, exempelvis för B2B, då är det ett enkelt CRM som du behöver.

Många butiksägare blir ofta pålurade ett stort och påkostat system som kanske fyller två av dina behov men resten är totalt onödigt. En bra försäljare kan få allt att låta väldigt bra om man bara sockrar det tillräckligt och framförallt ger dig storslagna idéer om exempelvis expansion. Sällan är det dock att butiksägare är ute efter att expandera så pass att de skulle behöva ett så stort system i sin butik. Oftast behövs enkla arbetsflöden och det kan du få med betydligt mindre program än vad som ofta erbjuds. Det gäller att ha is i magen när det gäller dessa saker.

Enkelhet med flexibilitet

Om du står inför att skaffa ett affärssystem till din butik eller verksamhet, så är det en god idé att skriva en speclista för vad det systemet måste kunna göra. Därefter lägger du till önskemål som skulle kunna förenkla din affärsverksamhet men som kanske i ett första steg är helt viktigt. Du använder sedan denna lista för att välja ut rätt system för dig. Låt ingen annan säga åt dig vad du behöver om du är på det klara med vad dina behov är och hur de ser ut. Risken är att det blir ett för stort system som ska hanteras utifrån ett mindre behov.